westmountain.blogg.se

Om 40 är det nya 30, är då 20 det nya 10?

Kategori: Allmänt

Det sägs att man ska respektera sina äldre. 
 
Min farmor var en som alltid försökte ta till sig av det här tricket, gärna när jag var den bråkiga sexåringen som inte ville ha det på det viset som hon ville. Att man ska respektera sina äldre är ett fint uttryck och det kan behövas ibland, men istället för att respektera dem, ta istället och lyssna på dem. 
 
Det är nämligen så att bara för att en person tror sig ha rätt eller tycka att den personen har rätt så är det inget du behöver ta till dig av. De finns där för att ge dig stöd och hjälp på vägen men det är värt att ha i åtanke att de har säkerligen varit lika vilsna som du en gång, kanske till och med mer. Kanske de tror att de har rätten att tycka och säga vad de vill utan att reflektera över vad de egentligen säger, det är då du har chansen att säga ifrån och mena på att de har fel. 
 
När jag satt med en äldre amerikan i ungefär 30-års åldern över en kopp kaffe och pratade med honom så förklarade han för mig att hans liv hade bestått av droger och ett bråkigt förhållande. Hans partner var äldre men hade dragit ner honom i skiten med sig, han hade två val. Antingen stod han kvar på samma plats och lät sig själv förfalla eller ta sig i kragen och dra därifrån. Han valde det sistnämnda om det inte var uppenbart.
 
Han satt och tittade i sin kaffekopp en stund och sa sedan till mig att det här är tiden då jag ska göra alla misstag, alla fuck ups in life som han så försiktigt sade det. Man växer upp från att vara tonåring och man tror att man vet så mycket men man vet knappt nånting. Det är just i tjugoårsåldern som man börjar hitta sig själv påstod han. 
 
Vi satt i en tystnad och jag tittade på hans rum som var fyllda med plantor, jag log till lite eftersom jag såg att han hade ändå med sig något från sitt gamla liv även om det inte var droger han planterade utan bara vanliga krukväxter. Han hade ändå tagit med sig en del av sitt gamla liv in i sitt nya. 
 
Menar du nu att du har alla svar på livet, ifrågasatte jag honom och tittade på den svarta sörjan i min kaffekopp. Han var usel på att koka kaffe. Han skakade tyst på huvudet. Jag ryckte på axlarna och tackade och gick sedan hem. 
 
På min promenad hem funderade jag vad en ålder egentligen är. Vi människor är besatta av tid och det har vi alltid varit. Medan vissa får sina ålderskriser när de är kring 30 och vissa när de är 40 så insåg jag att jag kände mig egentligen som mig själv efter 18 när jag väl hade fått komma ut ur garderoben. Om det var den känslan jag hade över att komma ut, då kommer man alltid hamna någonstans på en ruta ett igen, någonstans i livet. Äldre, kanske med mer visdom eller ingen alls. 
 
Åldern är bara en siffra, lyssna på dina äldre men ifrågasätt de också. De kan till och med vara mer vilsen än vad du själv är. 
 
Kommentera inlägget här: