westmountain.blogg.se

Du är det du läser.

Kategori: Allmänt

Jag vet inte om jag har hittat på rubriken själv eller om det är ett ordspråk. Det kanske till och med är en slogan för att få folk mer intresserade av att läsa böcker. 
 
Jag letade febrilt efter att hitta Ingmar Bergmans bok Laterna magica i mina föräldrars gamla bokhylla ikväll. Det kanske kunde hjälpa mig att hitta inspirationen jag behöver för att fortsätta skriva på min essä innan examen. Jag gick igenom en massa böcker, en massa böcker som jag inte har rört eller ens läst baksidan av. Det gick att se vilka böcker som var min mors, mer lättsmälta humoristiska böcker och en salig blandning som eventuellt är min fars. 
 
Medan jag bet mig i läppen och försökte hitta den, men utan lyckat resultat, såg jag istället tre stora pärmar som jag aldrig sett tidigare. Jag började bläddra i dem och insåg att det var min mors gamla fotoalbum, med kommentarer under bilderna som hon skrivit själv. En gammal föregångare till instagram och bilddagboken. 
 
Det handlar om allt mellan småbarn som blir kära och tonåringar som festar och röker. Det är bilder på klassresor och gamla klasser. Det är skrivet med papper och penna men det är ingenting som blir fast i cyberrymden för evigt eller som någon kan läsa helt offentligt. Jag slås av tanken om hur det skulle vara om jag och min mor bytte plats, skulle hon då sitta framför sin dator och skriva snabbt på tangenterna och jag själv stå och röka under fläkten? Skulle jag stå där och lyssna på min dotter och försöka ge råd om allt mellan himmel och jord? Skulle jag säga åt min dotter att sluta oroa sig för framtiden och istället bara försöka få henne att njuta av livet, så som min mor alltid försöker göra med mig. 
 
Jag tänker fortsätta bläddra vidare och se hur hennes syn på livet var och om den förändrades under den resan som vi kallar livet. 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: